Barn och Bipolär

2009-11-02 @ 01:53:51 Permalink Bipolärt Kommentarer (10) Trackbacks ()

BARN! Vem vill inte ha barn? Jag vill ha barn, nej inte än.. men någon gång i framtiden. Hur hade han där uppe tänkt sig att det skulle gå till?

Att Manodeppressivitet är ärftligt har man ju en liten aning om redan nu, och jag tror att man efter man är klar med det där forskningsprojektet är helt säkra på att det är ärftligt.. det är några siffror som ska räknas ihop och tjoff så har vi svaret. PUNKT. Om det nu skulle visa sig då att så är fallet, vad fan gör man då? Ja till att börja med finns barn inte i mina tankar riktigt än (Nu kan ni pusta ut mami och papi) jag menar jag äter ju missbildarpiller. Och sånt går inte för sig, jag tänker inte medvetet skapa ett barn till världen när jag vet att chansen är stor för missbildningar och dylikt. Det jag egentligen vill komma fram till är läääängre fram i tiden. När jag hittat den man jag vill ha barn med, när jag bor i det där landet som inte kommer vara Sverige, när jag verkligen vill skaffa mig en egen liten familj. Är det då rätt att göra det när du vet att du har en genetisk sjukdom som kan föras vidare till dina bejuvlade små änglar? Jag tycker inte det. Jag skulle aldrig låta någon gå igenom samma saker som jag gått igenom, jag är osäker på om jag ens skulle bli en bra mamma. Visserligen kommer det säkert komma ut massor med nya pills och meds att svälja hela eller få in via nål som kan ta bort symptomen. But still, you have that illness inside your brain. Det blir lite krig i min hjärna när jag tänker på allt det här. Jag tycker absolut inte det är fel att skaffa barn när man är manodepressiv, vissa klarar det säkert bättre än någon annan som inte har det skrivet på papperet.

Men för mig, börjar ordet barn kännas som en omöjlighet. Jag känner mig inte att ha rätten till att skaffa ett barn som har anlagen för en bipolär sjukdom, som är en kronisk sjukdom! Att jag som Bipolär mamma då också ska kunna ta hand om det här barnet gör allt ännu svårare. Då jag vet att jag vissa dagar har svårt med att ens överleva och ta hand om mig själv. I vilket fall som helst så är barn det största ansvaret en vuxen människa kan ta på sig. Och jag tycker att man ska tänka igenom saken jävligt noga innan man tar några beslut.
"Jag, Mira har inget val.. jag måste klara mig igenom alla up and down's. Mami och Papi har inte direkt heller något val.. de har fött mig till världen och under 18 år var jag deras ansvar. Att jag då skulle ta ansvar för ett litet knodd på 6 månader som ständigt blir äldre, när jag ibland inte kan ta hand om mig själv.. inte mina fiskar för den delen heller. Tänk då om det visar sig att det här lilla knoddet har fått ärva din sjukdom. Hur mycket skulle jag inte skämmas då? Jag kan ju inte ångra mig, jag har ju skapat det finaste knoddet i världen.. mitt knodd. Men jag vill ju att mitt knodd ska må bra och få ett bra liv och främst en bra uppväxt och jag tror det kan bli svårt med så mycket bipolaritet på samma ställe. Det blir mycket ordblaj det här, det känner jag. 

Min slutsats är att jag har gett upp tanken på att en dag skaffa barn. Jag vill ha barn och om det någon gång kommer ett botemedel som gör att sjukdomen försvinner förgott då vill jag ha första tjing på den första injektionen.. Annars får det bli till att adoptera eller provröra.. eller varför inte en surrogatmorsa! Vad som helst för att undvika den där defekta genen.

Kommentarer

Postat av: Storasyster

Hej,

Ja du...jag har två underbara pojkar. 6 år samt 11 år. Jag tror att de gillar livet! De är goa, klarar skola bra, har många vänner, de kan prata om sina känslor med mig(vilket jag gjort med dem sedan de var små, vilket ju är extra viktigt för pojkar att bemästra) "vilka fina barn du har!" får jag ofta höra. Oavsett om de får bipolär diagnos senare eller ej ångrar jag ALDRIG att jag har fött dem till det här livet! Jag fixar ju livet med mediciner, stödsamtal samt att jag LÄR MIG själv att hantera sjukdomen. Så vem kommer bli mina barns bästa stöttepelar OM de får sjukdomen om inte jag? Det finns ju människor som har större anlag att tex få cancer, diabetes etc än andra. Väljer de bort barn? Nej.

Ta hand om dig.

Kram

2009-11-02 @ 08:45:55
URL: www.brorihimlen.blogspot.com

Postat av: Frankie

Du har så rätt Storasyster, min största stöttepelare har alltid varit och kommer alltid att vara min älskade papi, som antagligen själv fått en släng av bipolär.

Jag har funderat så mycket kring det där, och jag gör det fortfarande. På ett sätt tycker jag att "vaafaan, det spelar väl ingen roll?" antagligen, om det blir så att mitt knodd blir bipolär.. Jag klarar ju det, jag finns ju här och det blir så mycket lättare med allting när det redan finns på "papper" så att säga. Samtidigt som att jag har tankar som jag bloggat om här.. Jag vet inte om jag medvetet skulle vilja ge någon annan ett liknande liv jag har haft, utan kanske hellre väljer att adoptera, bli fosterförälder eller fixa ett barn utan mina anlag.

En fråga bara, hade du redan fått diagnosen när du fick ditt första barn? Jag förstår att man inte ångrar sig, dina pojkar är ju dina pojkar och de är det bästa som finns i hela världen. Men hade du tänkt annorlunda kring frågan att skaffa barn om du visste att du kan "föra vidare" din sjukdom?

Hoppas allt är bra med dig, och ta hand om dig
Kram/Frankie

2009-11-02 @ 12:04:38
URL: http://frankie.blogg.se/

Postat av: Frank Jansson

Ja väntar på en utredning på vilken diagnos jag har, men hela mitt liv har varit en enda "vem är jag, är jag normal" ... ja tror att om en person som gått igenom alla saker och fått vetskapen om sin diagnos sen föder barn som kanske har de så är ju de inte BARA den lilla biten som om något gör en unik utan massor av posetiva saker följer ju med genetiskt. Sen märker ju du om ditt ev. barn har en bipolär så kan du tidigt lära de att hantera och faktiskt få styrka i sin egenhet. Döm inte ett liv som ännu inte blivit fött efter ett "kanske" ... du har säker massor med fina egenskaper som du kan föra vidare mera säkert än ett "kanske" ... Hoppas livet är snällt med dig och ha en härlig fortsättning.

2009-11-04 @ 20:33:51

Postat av: Frankie

Frank!
Självklart har jag många bra egenskaper jag är nöjd med, och jag trivs som den personen jag är. Att dömma ett liv som inte fötts än kanske är fel, men tankarna ligger fortfarande där och trycker. Jag tänker inte säga vad som är rätt eller fel, det kan jag inte göra. Och det är sant som du säger, att jag har fått min diagnos nu hjälper säkert en del om mitt eventuella barn kanske får min sjukdom. Jag själv har ju varit med, och som läkarna alltid säger "Du måste bli proffs på din sjukdom och dina mediciner".. Vem vet mer om Bipolaritet än en som är det själv?!..

Tack desamma och kram på er allihopa.

2009-11-05 @ 16:08:42
URL: http://frankie.blogg.se/

Postat av: Aida

Jag fattar precis vad du menar. Jag har suttit och grubblat över det där med barn. Jag delar samma rädslor som du om att ja ska föra vidare sjukdomen till mitt barn. Men ja tänker på psykoser som ja hört att man kan få med. Under graviditeten måste man gå på en massa samtal och sen kanske man inte får äta Litium och då säger ju alla läkare att man kan ''gå ner sig'' rejält.Då blir det ju en massa andra antipsykotika man får äta. Är det inte sakdligt för fostret? Och sen, även om ungen inte blir bipolär så kommer ju jag alltid vara det, och gud vet att jag inte är lätt att ha med o göra. Så sjukdomen kommer ju skada barnet även om den inte ärver den.

Visst, mediciner finns men det kommer ju bli så '' Om mamma inte tar sina piller blir hon konstig'' typ...ja blir inte klok på d iaf.

Människor omkring en som man älskar kommer alltid påverkas av ens sjukdom vare sig man är medicinerad eller inte. Dom kan försöka dämpa,normalisera och sudda bort våra för ''färgstarka'' personligheter men som sagt det finns fortfarande för mkt infekterad hjärngegga måste rinna över ibland och det går alltid ut över folk man älskar. ´

Skaffar man sig då en liten bebis som ska se upp till en och göra som man gör så är det ju nästan lite farligt. Eller? :s jag har säkert överanalyserat detta men är tacksam för respons. :)

tack och kram

2009-11-17 @ 01:59:41

Postat av: Frankie

Hej Aida!

Det där med mediciner tror jag inte alls är bra när man har ett litet foster i magen, även om det inte finns något skrivet på bipacksedeln. Och som du säger, man tar mer säkerthet bort Lithiumet (om det är det du äter) eller Valproatet (Som jag äter) när en graviditet är på G. Och då går man antagligen ner sig rejält som du också säger, och antagligen sätter de in massa nya meds då.. vilket inte känns helt ok. Frågan är om man skulle klara av 9 månader utan mediciner, jag har klarat av 20 år.. så egentligen varför inte?!

Sen är det just det, "Skulle jag bli en bra mamma?" Förhoppningsvis. Men det finns ju alltid en risk. Samtidigt, det gör det ju för alla?! Eller? Det är en krånglig fråga det där...

Tror jag också har överanalyserat alltihop. Samtidigt får man inte glömma bort att man inte alltid är ensam om föräldraskap, och med rätt partner kanske allt skulle fungera.

Nu rusar tankarna i hundraåttio.. kanske ett till blogginlägg om det här. :D

kramkram

2009-11-18 @ 15:43:00
URL: http://frankie.blogg.se/

Postat av: Robert SC

Gud, vilken välgjord skriven text.

Ja, det känner jag igen mig i. Så kan tankarna beskrivas som ibland. Bästa är väl att inte tänka för mycket på det.. Lite ironiskt dock att mitt stora mål här i livet alltid har involverat barn, att ge det liv som jag önskade än gång i tiden fanns.. Och så är det mycket möjligt att det är ärftligt. Mhm. Intressant blogg!

2009-12-29 @ 08:23:56
URL: http://saskas.blogg.se/

Postat av: Papi

Kanske kommer det en dag då du vill ha barn. oavsett vad så kommer jag alltid vara här bredvid dig. Du e mitt barn som jag fick låna i 18 år, ochdu har valt att vara en del av mitt liv i fortsättningen med. TACK!

2010-01-17 @ 18:30:23

Postat av: Emma

Min mamma var bipolär och även om det var svårt att leva med henne så var hon den bästa och finaste mamman i hela världen och jag kan inte tänka mig en bättre mamma, hon var inte som andra mammor, men det gör inget alls faktiskt, är glad för hon var just hon. Fast kan inte påstå att det var en lugn och ''normal'' uppväxt, fick ta väldigt mycket ansvar, försökte hjälpa och hade svårt att förstå henne, men hon lärde mig mycket och vi var mycket nära varandra. Jag är 20 år och har inte ärvt sjukdomen, är lycklig och nöjd med livet. Så man kan klara sig bra med en bipolär mamma också.

Tycker förövrigt om din blogg väldigt mycket. Älskar dina foton och målningar och du skriver så bra :)

2011-04-12 @ 14:08:45
URL: http://citronellaa.tumblr.com/

Postat av: Linnea F

Jag har själv varit inne på samma spår, jag har också en bipolär diagnos. Jag ville inte ge ett liv åt ett barn som kanske skulle få genomlida denna enorma kamp jag själv haft under flera år. Jag kände mig självisk som ville skaffa barn för jag kände inte att jag hade rätt att göra det.

Idag tänker jag lite annorlunda, jag vill så gärna ha barn, visst, kalla mig självisk, men jag vill såå gärna ha barn och jag tänker skaffa mig barn en dag, när jag och min sambo känner att vi är redo. Jag håller med "storasyster", vi som har denna diagnosen har ju alla redskap i världen att hantera våra barn om de nu skulle få samma diagnos. Självklart kommer dom inte leva ett liv på rosor men genom att redan när barnen är små prata om allt och förklara att mamma ibland mår dåligt så tror jag att man kan fixa detta. Sen är, enligt forskningen, det ca 13 % chans att föra vidare sjukdomen, den kunde varit större.

Lägg inte ner tankarna på att skaffa barn, barn är det finaste som finns och jag tycker verkligen inte att du ska ge upp chansen att en dag bli mamma.

Kram

2011-11-22 @ 18:29:48
URL: http://linneasresa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback